De zomer komt eraan: de teams van Mediphone Assist staan klaar om je bij te staan tijdens jouw reis

Vakantie, reizen, zon… Deze woorden komen terug in elk gesprek. Nu het bijna zomer is en veel Belgen zich klaar maken om van een welverdiende vakantie te genieten, mobiliseren de Onafhankelijke Ziekenfondsen, waaronder Helan, zich om betrouwbare en doorlopende bijstand in het buitenland te verlenen. Of het nu gaat om terugbetalingen voor dringende zorg in het buitenland of om het callcenter van Mediphone Assist voor medische noodsituaties in het buitenland, de teams staan klaar om de reizigers zo goed mogelijk te helpen.

Thema
Organisatie van de zorg
Datum
Young hiker helping a friend while hiking in the mountains
  • De Onafhankelijke Ziekenfondsen, waaronder Helan, noteerden vorig jaar een stijging van 11% van de dossiers voor dringende medische verzorging in het buitenland.
  • Mediphone Assist, de medische bijstand in het buitenland, noteerde vorig jaar 15% meer oproepen.
  • In 2023 hebben de Onafhankelijke Ziekenfondsen 344 gecoördineerde repatriëringen geregistreerd, vooral vanuit Frankrijk, Spanje en Italië. Dit cijfer is ook met 6% gestegen.
  • De teams van medische bijstand in het buitenland bereiden zich voor op de zomerpiek.
evolutie drigende zorg in het buitenland tussen 2022 en 2023

Rekenen op zijn ziekenfonds, zelfs op reis


In 2023 hebben de Onafhankelijke Ziekenfondsen 43.193 dossiers voor dringende zorg in het buitenland verwerkt, 11% meer dan in 2022. In 2024 zijn er nu al, vóór de zomerperiode, meer dan 17.000 dossiers verwerkt. Deze stijging toont aan hoe groot de behoefte van reizigers aan medische bijstand in het buitenland is. 

In het grootste deel van de dossiers (96%) ging het om ambulante verzorging, in 4% van de gevallen was een ziekenhuisopname vereist. De populairste bestemmingen waren Frankrijk (34%), Spanje (14%), Duitsland (12%), Turkije (6%), Luxemburg (4%), Nederland (4%), Italië (4%), Marokko (4%), Portugal (3%) en Oostenrijk (3%). De andere landen waren samen goed voor 13% van de dossiers. In 2024 blijft de top 10 vóór de zomer min of meer hetzelfde.
 

15% meer oproepen via Mediphone Assist

Van de dossiers in 2023 werden meer dan 40.000 dossiers beheerd bij de terugkeer in België en werden er meer dan 3.000 verwerkt tijdens het verblijf in het buitenland door onze bijstandscentrale Mediphone Assist. Mediphone Assist is de medische bijstand voor dringende zorg in het buitenland en wordt via de aanvullende verzekering aangeboden aan de 2,3 miljoen leden van de Onafhankelijke Ziekenfondsen.

In 2023 werden 23.470 oproepen behandeld, 15% meer ten opzichte van 2022. We stellen een afvlakking van de oproepen vast gedurende het hele jaar, vanwege de nieuwe organisatie van de schoolvakanties, met pieken in de oproepen tijdens elke schoolvakantieperiode. De maanden juli, augustus en september lieten sterke stijgingen zien, van respectievelijk +34%, +24% en +17%. Ondanks deze toename van het aantal oproepen zien we evenwel een snellere reactietijd, met een antwoord binnen de 30 seconden voor 77% van de oproepen. 

Van deze oproepen werden 3.046 dossiers voor de aanvraag van medische bijstand geopend in 2023, met een acceptatiegraad van 92%. We stellen ook vast dat er proportioneel meer dossiers aanvaard worden dan in de voorbije jaren, waarschijnlijk omdat de leden beter geïnformeerd zijn over de voorwaarden.

Deze dossiers hebben voornamelijk betrekking op de tenlasteneming van medische kosten, bijstand zonder kosten, repatriëring, het opsturen van de Europese ziekteverzekeringskaart of aanvragen voor een behandeling via zuurstoftherapie, dialyse, chemotherapie of radiotherapie. Deze laatste zijn aanzienlijk toegenomen in 2023 (+22%), waarschijnlijk omdat sommige landen de toegang tot dit type behandeling gemakkelijker maken, maar ook omdat de leden beter geïnformeerd zijn.
 

Verwerkte dossiers door Mediphone Assist tussen 2022 en 2023

De gegevens van 2023 tonen eveneens dat de leeftijdsgroepen 61-80 jaar (29%) en 41-60 jaar (25%) het vaakst een beroep doen op dringende zorg in het buitenland. Ten opzichte van 2022 stellen we een daling van 4% vast in de leeftijdscategorie onder 21 jaar, een daling van 3% bij de 61-80-jarigen en een stijging bij de 21-40-jarigen. 

De meest voorkomende pathologieën zijn blessures en voedselvergiftigingen. Er zijn ook factoren die de gezondheid beïnvloeden, zoals aandoeningen van het spijsverteringsstelsel, infecties, parasitaire ziekten, musculoskeletale aandoeningen, psychische aandoeningen, vroegtijdige bevallingen, dermatologische en huidproblemen, enz.
 

Dossiers dringende zorg in het buitenland per leeftijdscategorie

Meeste repatriëringen vanuit Frankrijk

Vorig jaar heeft de dienst 344 repatriëringen gecoördineerd, een stijging van 6% ten opzichte van 2022. De gebruikte vervoersmiddelen zijn gevarieerd, met op de eerste plaats vliegtuigen (45% - charter- of lijnvlucht), gevolgd door ziekenwagens (32%), vlucht met medische bijstand (10%), repatriëringen van stoffelijk overschot (9%), taxi’s of slaaptaxi’s (3%) en treinen (1%). We zien daarentegen minder sanitaire vluchten in 2023, waarschijnlijk vanwege de versoepeling van de regels van luchtvaartmaatschappijen voor het plaatsen van brancards in lijnvliegtuigen (van 16% naar 10% van alle repatriëringen).

Repatriëringen per vervoersmiddelen

De verdeling per land toont dat de meeste repatriëringen vanuit Frankrijk gebeuren (31%), gevolgd door Spanje (21%), Italië (10%), Turkije (8%), Oostenrijk (7%) en Marokko (6%).

Repatriërigen per land

We bereiden ons voor op de zomerpiek 

“Om de toevloed van oproepen tijdens de zomer aan te kunnen, zijn de teams van het callcenter versterkt”, legt François-Xavier van Meerbeeck, verantwoordelijke van de dienst Dringende zorg in het buitenland voor de Onafhankelijke Ziekenfondsen, uit. “De teams zijn gemobiliseerd, opgeleid vóór de zomerperiode en klaar om snel tussen te komen om te beantwoorden aan de noden van de reizigers, die vaak gestrest zijn. Onze prioriteit is voor doeltreffende en snelle bijstand zorgen, zelfs in drukke periodes”. 

Contact opnemen met Mediphone Assist indien nodig

Mediphone Assist is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar op het nummer +32 (0) 2 778 94 94. Om bijstand voor dringende medische verzorging tijdens je verblijf te verkrijgen, moet je binnen de 48 uur contact opnemen met Mediphone Assist. Het nummer vind je terug op je Europese ziekteverzekeringskaart (papier of digitaal) en in de Mijn Helan app. De Onafhankelijke Ziekenfondsen en Mediphone Assist blijven zich ertoe verbinden bijstand van hoge kwaliteit te verlenen, aangepast aan de noden van de reizigers, om hun veiligheid en gemoedsrust te garanderen tijdens hun verplaatsingen in het buitenland.

Voor meer info kunt u contact opnemen met:  
Marianne Hiernaux, woordvoerster en communicatieverantwoordelijke
+32 492 91 24 13
Marianne.Hiernaux@mloz.be