Jongeren
Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Workshop #LIEFVOORJELIJF helpt weerbaarheid jongeren versterken

Rode Neuzen Dag is intussen een naam geworden in Vlaanderen. In 2021 riepen zij organisaties op om een initiatief uit te werken die de weerbaarheid van jongeren zou versterken. Dat inspireerde Vormingscentrum CGSO (Centrum voor Geboorteregeling en Seksuele Opvoeding) tot het project ‘#LIEFVOORJELIJF’: een workshop op maat voor klasgroep

Afbeelding
shutterstock

“Onze specialiteit is weerbaarheid in relaties en seksualiteit”, vertelt Cindy Ramon, vrijwilligerscoach bij CGSO. “Zo kwamen we tot het project #LIEFVOORJELIJF: een gratis vier uur durende workshop voor het secundaire onderwijs waarin onderwerpen zoals positief zelfbeeld, diversiteit, omgaan met (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, ... aan bod komen.” Het Centrum voor Geboorteregeling en Seksuele Opvoeding ondersteunt mensen bij hun relationele en seksuele ontplooiing. Ze geven info en advies, doen aan preventie en vorming en hebben een open huis in Brugge waar mensen terechtkunnen met vragen. Ze helpen dus ook scholen om thema’s bespreekbaar te maken en werken op maat van de school. Ramon: “Een school kan het bijvoorbeeld belangrijk vinden om te werken rond vastgelegde eindtermen. Wij maken dan een draaiboek dat aan die vraag voldoet. Maar als we tijdens een workshop merken dat er iets anders speelt in de klas, zoals een pestsituatie naar aanleiding van hoe iemand eruitziet, dan gaan we daarop inspelen.”

Transgender leerlingen

“Binnen het project van Rode Neuzen Dag konden we maar 40 workshops uitdelen in Vlaanderen”, zegt Ramon. “Voor scholen was het een goede manier om in contact te komen met onze organisatie, maar ook met het onderwerp. Met zulke workshops kunnen leerlingen van elkaar leren. En wij zitten erbij als moderator”, verduidelijkt Ramon. “Uiteraard gaan wij corrigeren als er foute informatie wordt gezegd, maar er is bij ons aan zich niets juist of fout om te zeggen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Door gesprekken met leeftijdsgenoten, komen er inzichten.” Dankzij het Rode Neuzen-initiatief raakte het werk van CGSO bekend bij Vlaamse scholen. “Nu vragen scholen om over bepaalde onderwerpen te komen praten. Vaak komt dit door een specifieke gebeurtenis. Bijvoorbeeld een school met een transgender leerling. Dan krijgen wij de vraag om hierover duiding te geven in de klas. Soms hebben leerlingen vragen die ze niet zo gemakkelijk kunnen stellen aan hun vaste leerkracht. Daarnaast helpen we scholen ook met concrete vragen, bijvoorbeeld wat doen we met de kleedkamers bij een transgender leerling? Maar ook een actualiteit zoals Julie Van Espen kan aanleiding geven tot een hulpvraag.”

“Ben ik normaal?”

Welke vragen komen dan tijdens die workshops naar boven? “Jongeren tussen twaalf en achttien jaar vragen zich vooral af of iets ‘normaal is’. Jongeren willen er vooral bij horen”, zegt Ramon. “Is het normaal dat mijn lichaam er niet uitziet zoals in de reclame? Is het normaal dat ik fantaseer over lesbische seks? Ze willen op die leeftijd heel graag normaal zijn. En dat kaderen wij: wat is voor jou normaal? Want wat jij normaal vindt aan seksualiteit is dat misschien niet voor je partner. Wij zeggen dus dat ze voor zichzelf een gezond referentiekader moeten hebben en dat ze moeten checken met de mensen waarmee ze een relatie hebben of zij datzelfde referentiekader hebben. En dan leren wij hen technieken en vaardigheden om daarover in gesprek te gaan. Zo kunnen zij hun weerbaarheid vergroten, zonder hun referentiekader aan te passen.”

 

Centrum voor Geboorteregeling en Seksuele Opvoeding kan vooral goed werk leveren in samenwerking met partners. Interesse in een partnership? Contacteer Cindy Ramon: cindy@cgso.be. Meer info staat op https://www.cgso.be/