Waarom deden Belgen in 2020 geen beroep op een zorgverlener?

Sommige maatregelen naar aanleiding van de gezondheidscrisis, bijvoorbeeld het uitstellen van niet-dringende ziekenhuisingrepen, hebben ervoor gezorgd dat heel wat burgers in 2020 geen beroep hebben gedaan op de expertise van zorgverleners.
Uit de rondvraag blijkt dat een belangrijk deel van de niet-gebruikers hulpafwijzend gedrag vertoont: ze zouden zelfs geen zorgverstrekker raadplegen als ze een probleem hebben. Zo gaf 10% aan dat ze niet naar de tandarts of gynaecoloog zouden gaan wanneer zich een probleem stelt.
Professionele hulp bij medische of geestelijke problemen wordt niet altijd gezocht, gevonden of verkregen omwille van specifieke barrières
Onze aanbevelingen | Hoe moeten we dit aanpakken? | ||||
Gezondheidsgeletterdheid onder onze leden verbeteren door heldere en begrijpelijke informatie over gezondheidszorg ter beschikking te stellen. | Onze leden helpen om de juiste zorgverlener te vinden in hun buurt. | Mensen met een mentaal of lichamelijk gezondheidsprobleem begeleiden in hun zoektocht naar de juiste zorgverlener. | Informatie over beschikbare (geconventioneerde) zorgverleners toegankelijker maken. | Helpen om bepaalde barrières aan te pakken, door wachtlijsten aan te pakken en de financiële toegankelijkheid van de zorg te waarborgen en te verbeteren. | Initiatieven opzetten om komaf te maken met stigma rond het raadplegen van psychiaters en psychologen. |