e-Attest

Sinds januari 2018 bestaat het e-attest. Dit is nog geen verplichting, maar geleidelijk aan zullen steeds meer huisartsen dit gebruiken. Het e-attest vervangt namelijk de papieren getuigschriften voor verstrekte hulp. Na een consultatie vult de huisarts de gegeven over de zorgverstrekking in op een beveiligd platform. Die info wordt meteen gecontroleerd. Als alles klopt, wordt het elektronische attest doorgestuurd naar het ziekenfonds, waar alles wordt verwerkt.

Voor de patiënt betekent dit dat die geen doktersattest meer mee naar huis krijgt, maar een bewijs van betaling. De patiënt moet dus niets meer doen: geen kleefbriefjes op het attest plakken en dat opsturen naar het ziekenfonds.

Ook voor de huisarts is dit interessanter:

  • Administratieve vereenvoudiging
  • De huisarts krijgt het bedrag van de raadpleging nog altijd rechtstreeks van de patiënt
  • Attestboekjes bestellen is niet meer nodig, alles verloopt (zo goed als) automatisch
  • Huisartsen kunnen alle gegevens opslaan in het dossier van de patiënt en delen met de gezondheidsnetwerken
  • Een beveiligde uitwisseling van procedures en gegevens
Hoe werkt eAttest?

Recip-e

Sinds januari 2017 kunnen artsen een elektronisch voorschrift schrijven. Concreet wil dit zeggen dat de patiënt niet langer een papieren voorschrift meekrijgt, om zijn geneesmiddel op te halen bij apotheek. De patiënt heeft dit elektronische voorschrift op zijn identiteitskaart staan. De apotheker kan dit voorschrift opladen, het moment dat de identiteitskaart van de patiënt in de kaartlezer wordt gestoken.

https://recip-e.be 

m-Health

Dit zijn alle zorgtoepassingen die gebruik maken van mobiele toestellen, dus smartphones, wearables, sensoren, smart watches… Dankzij m-health toestellen is de relatie tussen de patiënt en zijn dokter mobiel.