Om het grote publiek bewust te maken van het belang van vaccinatie (voordelen, toegankelijkheid, enz.) is begrijpelijke, betrouwbare en op maat gemaakte informatie nodig. Maar dat kan alleen als men de opvattingen van de bevolking over vaccinatie en de mogelijke belemmeringen kent. In de Europese enquête HLS-19 over gezondheidswijsheid kwamen enkele vragen over vaccinatie aan bod. Een analyse van de Belgische gegevens van de enquête geeft ons wat meer inzicht in het vaccinatiegedrag en de bijhorende percepties over vaccinatie in ons land.
De meerderheid van de ondervraagde populatie vindt dat vaccinatie belangrijk is om de eigen persoon en het gezin te beschermen (92,5%), ze meent dat vaccinatie doeltreffend is (91,3%) én belangrijk om de verspreiding van ziekten te voorkomen (94,1%). Intrigerender is dat bijna 38,2% van de deelnemers meent te weten dat het "waar" is dat vaccins de ziekten kunnen veroorzaken waartegen zij geacht worden bescherming te bieden.
Hoe zit het met het opzoeken, begrijpen en beoordelen van informatie over vaccinatie?
- Bijna 50% van de deelnemers vindt het vrij gemakkelijk om informatie te vinden over de voor hen en hun gezin aanbevolen vaccins, terwijl 28% aangeeft dat moeilijk te vinden.
- Slechts 25% van de deelnemers vindt het zeer gemakkelijk om te begrijpen waarom zij of hun gezin vaccins nodig hebben.
- Voor 30% van de mensen is het vrij moeilijk om te beoordelen welk vaccin zijzelf of hun gezin nodig hebben. Dat is zelfs "zeer moeilijk" voor 6% van de mensen.
- 21% van de deelnemers vindt het vrij moeilijk om te beslissen of ze een griepprik nemen.
Uit deze cijfers blijkt dat, op het specifieke gebied van vaccinatie, gezondheidsgeletterdheid van essentieel belang is om twijfels weg te nemen of om misinformatie tegen te gaan. Maar met de nodige gezondheidsgeletterheid kunnen mensen ook vlotter betrouwbare informatiebronnen vinden en gebruiken. Groepsdruk, rare ideeën of prikangst kunnen vooral mensen met een lage gezondheidsgeletterdheid beïnvloeden, waardoor zij nog minder gemotiveerd zullen zijn om preventieve boodschappen op te volgen.
Hoe kan gezondheidsgeletterdheid op het gebied van vaccinatie worden bevorderd?
Het uitgangspunt moet zijn om de burgers vlot toegang te geven tot betrouwbare informatiebronnen over vaccinatie door hen razendsnel naar die informatie te leiden. De inhoud en de formulering van de boodschap moeten zorgvuldig afgewogen worden. Het is belangrijk dat die informatie begrijpelijk en evenwichtig is, en dat de aanpak afgestemd is op het doelpubliek.
Het blijft ook nuttig om een samenhangende en gecoördineerde voorlichtingsstrategie voor het grote publiek te ontwikkelen. Wat vaccinatie betreft, moet bijzondere aandacht worden besteed aan bepaalde groepen, zoals jongeren of toekomstige ouders, zwangere vrouwen, ouderen (65+), adolescenten en de meest kwetsbare personen. Het is zelfs nuttig om bepaalde groepen in het veld te gaan opzoeken. Ook de timing van de informatie is belangrijk, bijvoorbeeld bij prenatale raadplegingen of tijdens een preconceptueel consult.
De beste manier is om de persoon zelf aan te spreken en zo in dialoog gaan. Informatie geven is noodzakelijk, maar volstaat op zich niet om een gedragsverandering teweeg te brengen. Het is vooral een kwestie van vertrouwen tussen de gezondheidswerker en de patiënt. Maar ook het vertrouwen in de gezondheidsinstellingen is belangrijk. Voor alle actoren uit de zorg is dus een belangrijke rol weggelegd in het correct voorlichten van de patiënt. Professionals moeten in staat zijn om naar de (ongezouten) mening van de patiënt te luisteren, zonder meteen een oordeel te vellen. En dat kan meerdere gesprekken in beslag nemen. Daarom is het belangrijk dat gezondheidswerkers permanent opgeleid worden, zodat zij zulke vragen van patiënten kunnen beantwoorden.
Wat is de rol van de ziekenfondsen op het gebied van de vaccinatie?
De ziekenfondsen hebben een behoorlijk kapitaal aan vertrouwen opgebouwd bij hun leden. Het behoort tot hun essentiële opdrachten om hun leden te informeren en bewust te maken. Ze zijn altijd al actief geweest op het gebied van de gezondheidsvoorlichting en ze zetten echt aanzienlijke middelen in om hun leden bewust te maken. Hieronder twee recente voorbeelden: