Beheer door de ziekenfondsen
Ter herinnering: de APA is een inkomensaanvulling voor mensen van 65 jaar of ouder die geconfronteerd worden met extra kosten door een vermindering van hun autonomie. Voorheen werd de APA beheerd door de Federale Overheidsdienst voor Sociale Zekerheid (Directie-generaal Personen met een handicap - DG HAN). Sinds 1 januari 2021 zijn het de ziekenfondsen die de aanvragen analyseren, de dossiers verwerken en de APA betalen, onder toezicht van het AVIQ.
Er verandert niets voor de personen die de APA al genieten, en ook de toekenningsvoorwaarden blijven onveranderd.
Nieuwe aanvragen
Vanaf 1 januari 2021 moeten alle nieuwe APA-aanvragen ingediend worden op het platform wal-protect.be. Het ziekenfonds, het gemeentebestuur of het OCMW kunnen de burger ook bijstaan bij het indienen van een aanvraag. Alle informatie op het in te vullen medische formulier blijft hetzelfde. Ter herinnering: de medische beoordelingscriteria zijn gebaseerd op de gevolgen van het verlies van autonomie van een oudere persoon voor de dagelijkse activiteiten. Het is daarom essentieel om de impact van de gezondheidsproblemen van de patiënt op het verlies van autonomie nauwkeurig te beschrijven.
De dossiers die in 2020 bij de DG HAN werden ingediend, zullen nog steeds verwerkt worden door de DG HAN in 2021. Artsen moeten er daarom voor zorgen dat ze hun brieven naar de juiste bestemmeling sturen, afhankelijk van de datum waarop de APA-aanvraag is ingediend:
- Dossier ingediend vanaf 1 januari 2021 => naar het ziekenfonds
- Dossier ingediend vóór 31 december 2020 => naar de DG HAN
Let op: in eerste instantie zullen artsen niet langer medische dossiers kunnen verzenden via eHealthBox. Uitwisselingen zullen alleen per post plaatsvinden.