eHealth tijdens corona
Tijdens de COVID-19-periode werd een zekere soepelheid gehanteerd in de manieren om medisch-administratieve documenten door te sturen, zoals aanvragen tot akkoord van de verstrekkers.
Tijdens de COVID-19-periode werd een zekere soepelheid gehanteerd in de manieren om medisch-administratieve documenten door te sturen, zoals aanvragen tot akkoord van de verstrekkers.
In tijden van social distancing biedt de elektronische verzending niets dan voordelen voor zowel zorgverleners als patiënten en verzekeringsinstellingen. Het gebruik van onder andere eAttest en eFact heeft de sociale contacten en de verplaatsingen van patiënten verminderd. Deze situatie zal bij de zorgverleners en patiënten nieuwe verwachtingen creëren ten aanzien van administratieve vereenvoudiging en elektronische verzending. Eenvoudige verzending per e-mail is niet de meest verkieslijke methode, omdat die niet voldoende beveiligd is voor de gevoelige gegevens die documenten kunnen bevatten.
Het is hoog tijd om een nieuwe impuls te geven en de vooruitgang inzake digitalisering te ‘boosten’. De digitalisering moet uitgebreid en veralgemeend worden naar alle sectoren en zorgverleners, voor de verzending van zowel getuigschriften voor verstrekte hulp als medisch-administratieve documenten.
Een van onze aanbevolen acties op dit vlak is het uitrollen van het systeem voor het definiëren van een kader en een terugbetalingssysteem (type consultaties, regelgevende en technische modaliteiten, enz.) voor teleconsultaties door huisartsen, specialisten en andere zorgverleners tegen 2022. Dit met behoud van het evenwicht met fysieke consultaties, wat betreft de financiële dekking door de verplichte verzekering.
Vóór de coronacrisis bestond een consultatie uit een fysiek contact tussen de zorgverlener en de patiënt. De nomenclatuur van de geneeskundige verzorging voorzag niet in de mogelijkheid om een consultatie vanop afstand uit te voeren. Er was dan ook geen facturatie mogelijk en de verstrekkingen werden niet terugbetaald door de ZIV.
Het RIZIV heeft bepaalde regels van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen aangepast door uitzonderlijke maatregelen te treffen. Op 16 maart 2020 heeft het Verzekeringscomité van het RIZIV de dringende invoer goedgekeurd van twee nieuwe verstrekkingen die elke arts kan attesteren en dit tot het einde van de pandemie.
De nomenclatuurcodes 101990 (advies met het oog op triage COVID-19) en 101135 (advies met het oog op continuïteit van de zorg) gaan over teleconsultaties die uitgevoerd worden zonder enig lichamelijk onderzoek. De facturatie verloopt via de derde betaler aan een tarief van 20 euro (geen remgeld).
In het kader van de voortzetting van de zorg aan de patiënt, de bezoldiging van het zorgpersoneel en de veiligheid van iedereen werd het systeem van vergoedingen voor verstrekkingen op afstand zonder fysieke aanwezigheid werd uitgebreid naar andere sectoren en zorgverleners, zoals psychologen, (kinder)psychiaters, tandartsen, logopedisten, kinesisten en vroedvrouwen.
Indicatoren die regelmatig worden opgevolgd sinds het begin van de coronacrisis door de Onafhankelijke Ziekenfondsen zijn: