Wat het beheer van deze ongewenste voorvallen betreft, vond 44% van de respondenten dat het ziekenhuis het voorval correct had opgelost (bijvoorbeeld door de patiënt uitleg te geven of excuses aan te bieden), tegenover 42% die vond dat het voorval niet correct was afgehandeld.
Er moet worden opgemerkt dat patiënten die in een verslechterde gezondheidstoestand verkeren of die minstens een week in het ziekenhuis hebben gelegen, een hoger risico hebben op ongewenste voorvallen.
In deze enquête werd de respondenten ook gevraagd om commentaar te geven op de communicatie tussen de zorgverleners onderling maar ook op hun persoonlijke contacten met hen. En de resultaten zijn meer dan bemoedigend: 76% is immers van mening dat de communicatie tussen de leden van het zorgpersoneel onderling over zorg en behandeling vaak, zo niet altijd, goed is. Bovendien zei 88% dat ze zich vrij hadden gevoeld om zich te uiten wanneer ze contact hadden met een medewerk(st)er van het ziekenhuis.
Focus op veiligheid en kwaliteit van de zorg
Dit onderzoek toont aan dat er nog ruimte is voor verbetering in de kwaliteit en veiligheid van verzorging in het ziekenhuis, met name in de aanpak van ongewenste voorvallen. In dit proces van verbetering is het duidelijk dat dit type onderzoek, dat patiënten in staat stelt om hun ervaringen te delen, een essentieel hulpmiddel is.
Hoe reageren tegenover een ongewenst voorval?
Als patiënt kunt je volgende maatregelen nemen:
- Het zorgpersoneel is je eerste aanspreekpunt: zij hebben alle informatie over je dossier en kunnen betrokken zijn bij het ongewenste voorval. Zelfs als het voorval op een andere afdeling plaatsvindt, blijft het verzorgingsteam het aanspreekpunt bij uitstek.
- Als je vindt dat het verzorgingsteam je niet genoeg helpt, kunt je een beroep doen op de bemiddelingsdienst, die de situatie objectief en neutraal zal onderzoeken en beoordelen. Je kunt ze tijdens of na je ziekenhuisverblijf contacteren.
- Aarzel niet om je huisarts in te lichten, die contact kan opnemen met het verplegend personeel om meer informatie te krijgen en als tussenpersoon kan optreden.
Hoe kan je ziekenfonds je helpen?
In het geval van een ernstig voorval dat blijvende medische gevolgen kan hebben of een impact kan hebben op je ziekenhuisfactuur (langer verblijf, bijkomende interventies of verzorging, verblijf op intensieve zorgen, ...), kan je ziekenfonds contact opnemen met de dienst Bemiddeling van het ziekenhuis. Je kunt ook advies krijgen over eventuele verdere stappen die je moet nemen, tot de gerechtelijke procedure.