De hoge kostprijs van dergelijk vervoer vormt voor sommigen een drempel voor de toegang tot de zorg. Tot voor kort was niet-dringend vervoer in Brussel helemaal niet gereglementeerd, met zeer uiteenlopende tarieven en niveaus in de kwaliteit van de dienstverlening tot gevolg. De nieuwe reglementering van de tarieven voor niet-dringend vervoer in Brussel zorgt voor meer transparantie en maakt het voor de gebruikers mogelijk te anticiperen op deze kosten.
Gesterkt door hun engagement voor toegankelijk en kwalitatief niet-dringend vervoer voor iedereen in het Brussels Gewest en omstreken, zoals uiteengezet in hun memorandum Horizon 2030, verwelkomen de Onafhankelijke Ziekenfondsen de invoering van een nieuwe regelgeving. “Dit is uitstekend nieuws voor de patiënten. Het is aan de zorgprofessionals (ziekenhuizen, rusthuizen, ...) en de ziekenfondsen om de patiënten te informeren en hen zo te beschermen tegen ongerechtvaardigde tariefsupplementen”, vertelt Amandine Prade, experte bij de Onafhankelijke Ziekenfondsen. “Verder moet de impact van deze reglementering op de toegankelijkheid, kwaliteit en budgettaire haalbaarheid via gegevensinzameling gemonitord worden in overleg met de ziekenfondsen en vervoerders. Een mooie uitdaging voor de volgende legislatuur”, voegt ze eraan toe.
Nieuwe tarieven
De tarieven gelden voor alle vertrekpunten vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Als het ophaal- of afzetpunt buiten Brussel ligt, dekt het forfait de eerste 10 kilometer met een extra kost van 3 euro per km vanaf de 11e kilometer (verminderd tot € 2/km vanaf 30 km):
Het vervoer kan tot twee uur op voorhand gratis geannuleerd worden. Na die termijn wordt 100 euro aangerekend voor een ziekenwagen en 30 euro voor een licht medisch voertuig. Een korting van maximaal 20% kan worden toegekend voor regelmatige prestaties (maximaal 14 per maand).
Hoeveel bedraagt de tegemoetkoming van het RIZIV voor dit type vervoer?
Momenteel kent het RIZIV een terugbetaling toe voor bijvoorbeeld trajecten voor bepaalde oncologische behandelingen of dialyse. Maar deze behandelingen vereisen meerdere heen- en weerritten, wat zwaar kan doorwegen op de portefeuille van de patiënten. Momenteel komt de aanvullende verzekering van het ziekenfonds tussen in de kosten die ten laste van de patiënt blijven. En die tegemoetkomingen verschillen van ziekenfonds tot ziekenfonds.
En de kwaliteit van het vervoer dan?
Deze begrensde tarieven komen bovenop het kwaliteitskader dat onlangs in Brussel is ingevoerd onder de vorige legislatuur: om een erkenning te krijgen moeten vervoerders nu voldoen aan strenge normen inzake hygiëne, transparantie van de kosten die aan patiënten worden aangerekend, klachtenbeheer, apparatuur en opleiding van personeel.
Hoe zit het in Wallonië en in Vlaanderen?
In Wallonië is het begrensde tarief reeds van toepassing sinds 2004. In tegenstelling tot in Brussel kan een forfaitair bedrag per halfuur wachttijd worden aangerekend. De tarieven omvatten een forfait voor de eerste 10 kilometer, met een verhoging van 20% tijdens weekends, feestdagen en ‘s nachts. Verder kunnen supplementen gefactureerd worden voor materiaal (zoals zuurstof bijvoorbeeld) en de aanwezigheid van medisch personeel.
Meer info
(enkel beschikbaar in het Frans)
In Vlaanderen is er nog geen wettelijk tarief vastgelegd, hoewel een decreet van de Vlaamse regering dit wel toelaat. De ziekenfondsen organiseren niet-dringend vervoer voor hun leden op basis van een offerteaanvraag, met tarieven die vergelijkbaar zijn met die in het Brussels Gewest. Andere types vervoer worden georganiseerd door zorginstellingen of rechtstreeks tussen de patiënt en de vervoerder, waarbij deze laatste zijn eigen tarieven bepaalt.
Meer info